Sidor

lördag, juli 12, 2008

Sushi - första försöket

När mitt sushiställe i Umeå har beslutat sig för att ha semesterstängt undrade jag först hur jag skulle klara mig under tiden. Men efter lite googlande hittade jag hur man gör på Internet. Pojkvännen som blivit lika förtjust i sushi som jag tyckte att vi skulle prova det. Sagt och gjort.

Jag inhandlade den sista påsen sushiris de hade i affären (med mera). Riset tog bra mycket längre tid att koka än jag trott och kallnade långsamt trots att vi ställt det i frysen. Så det jag lärt mig av första försöket är att man ska börja i tid. Samt att inte ta riktigt så tunna bitar av fyllningen. Nästa gång ska jag prova att inte rulla dem fullt så hårt som jag gjorde och prova med crabsticks (denna gången fyllde jag rullarna med olika kombinationer av gurka, morötter, räkor, lax, avokado och philadelphiaost.
Här är receptet jag använde som grund
(kryddan wasabi & sesamkrydda fanns inte på affären, men vi hade vanlig wasabi och sesamfrön i sojan.)

Därmed inte sagt att det inte var gott, vi åt härligheten på båten. Sushi på ett paket ris ger 10 rullar och det räcker gott och väl till fyra personer. Med lite paj och sånt till kan man lätt mätta ett helt gäng (det är väl alltid någon som inte tycker om det, barnen till exempel). Syrran och hennes kompis kom och åt med oss i solen på båten. Klädda som pirater eftersom vi skulle på piratfest...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar