Sidor

fredag, april 10, 2009

Bok: Gravidchock av Belinda Olsson

Nu har jag skrattat åt ”Gravidchock – reporter erkänner” av Belinda Olsson.
Den handlar om Agata en journalist som trivs väldigt bra med sitt jobb och att jobba på kvällarna. Utelivet och allt. Men så envisas hennes pojkvän med att hon ska göra ett graviditetstest och det visar sig att det inte är stress som gjort att mensen försvunnit utan en graviditet. Pojkvännen är överlycklig och älskar det faktum att de ska ha barn. Agata däremot är inte lika övertygad på sina mammapotential, hon trivs ju med att jobba och tycker att ungar är jobbiga.
Så under graviditetstiden har hon mage att boka om ett möte på BVC för att det krockar med ett jobbmöte, något barnmorskan aldrig varit med om tidigare. Medan de andra mammorna kallar sin mage för grodan och plutten kallar hon den alien. När killen tycker att de ska dela föräldraledigheten på 10 månader var säger Agata åt jobbet att hon ska vara tillbaka efter sex månader.

Boken roade mig, jag kan känna igen mig med att man trivs med att jobba när andra verkar vilja ta varje chans att göra det så lite som möjligt. Och om jag var gravid så skulle jag ogilla att okända kom och tog på magen. Alien en delen tyckte jag var bäst - jag hade en återkommande mardröm när jag var au-pair åt två småbarn (korsa en överraskande gravidmage med hur rymdvarelsen kommer ut i just Alien så har du en ganska god bild av den).
Men jag trodde att boken skulle vara lite roligare, den lämnade inga roliga minnen som jag kan säga var roligt.
Tyvärr beställde jag boken på Internet och den dök upp med en otäck ser-ut-som-den-snart-ska-spricka naken gravid mage på framsidan. Andra får säga vad de vill, jag tycker att nakna gigantiska gravidmagar ser obehagliga ut, som om de faktiskt kommer att spricka. Jag hade bara sett det andra omslaget när jag beställde den så jag blev besviken när jag fick en bok med en framsidan som gör mig illa till mods, alltså har denna bok har legat med framsidan nedåt hela tiden jag läst och det gick alldeles utmärkt det med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar