Sidor

tisdag, augusti 03, 2010

Kalastårta

Igår bakades denna tårta med blåbärsbotten, blåbärs- och hallonfyllning och en massa grädde. Sen försökte jag mig på att dekorera den lite piffigt också, det var skoj.Kalastårta med blåbär

Bottnar
100 gram (ca 1,5 dl) blåbär
6 ägg
2,5 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
0,5 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning
250 gram blåbär
250 gram hallon
1 dl strösocker
1 liter vispgrädde
1 burk kesella vanilj (250 gram)

Gör så här:
Klä en långpanna (ca 28 x 40 cm) med bakplåtspapper. Mixa blåbären fint med mixerstav. Vispa ägg och socker riktigt poröst med elvisp. Blanda de torra ingredienserna och vispa ner i äggsmeten. Vänd sedan ner blåbärsmoset. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 30-35 minuter. Vänd ut kakan på bakplåtspapper och låt svalna helt.

Dela tårtbotten på mitten och skiva sedan halvorna i två delar. (Svårt, min botten blev väldigt tunn och lite välgräddad.) Mosa bären grovt och blanda hälften av sockret med blåbären och hälften med hallonen. Vispa grädden fast men inte hård.

Börja med en tårtbotten. Bred på blåbärsmos. Nästa tårtbotten. Bred på Kesella vanilj. Nästa tårbotten. Bred på hallonmos och 2,5 dl grädde. Sista botten och jämna sedan till tårtan med hjälp av grädde. Spritsa kanterna. Spritsa mönster och lägg på färska bär.

En tårta som tar tid. Jag skulle kunna tänka mig att göra en mindre variant av den.
Serveras idag hemma i mitt hus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar