Sidor

lördag, november 25, 2006

Om jag hade pengar till konst

Idag var det ett par på galleriet som tyckte att installationen var lite väl dyr (260.000 exkl. moms). Det kan man ju förstås diskutera.
Om någon gav mig pengarna och sa spendera det på konst skulle jag köpa följande konstverk:

Haze av Riitta Päiväläinen.
Riitta är en finsk konstfotograf.Matayo av Maria Manuela.
Ett grafiskt blad som skulle passa utmärkt hemma hos mig.

Untitled av Astrid Sylwan.
Astrid är en relativt ny konstnär som målar jättefina målningar ofta i större storlek (läs, för stor för min lägenhet). Det här var ett konstverk på utställningen här i Umeå, jag blev riktigt sugen. Men andra (med större budget) hann före.

Lisa Rinnevuo.
Jag gillar speciellt den här målningen som är såld. Men jag tror säkert att det finns någon liknande som jag kanske skulle tycka om ännu mera, vem vet.

Om man sedan får drömma riktigt ordentligt så skulle jag vilja ha en Ian McKeever. Tillåt mig presentera "Self Shadow X", för stor för mitt hem men ack så underbar. Jag stirrar på den och undrar vad det är som gör att jag tycker om den. Det har jag aldrig kommit fram till. Men en sak kan jag säga: I like!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar