Sidor

onsdag, januari 17, 2007

Chokladmoussetårta

Inatt har jag bakat chokladmoussetårta och just nu har jag ätit min allra första bit. Den smakar gudomligt gott, som något från en restaurang. Mmmmmmh. Jag tror att valet på efterrätt till min födelsedagsfest är avgjort, inga fler tester är nödvändiga. Detta var en sagolik kaka.Kakbotten
3 ägg
3/4 dl socker
0,5 msk vetemjöl
2 msk potatismjöl
2 msk kakao
1 dl starkt kaffe
Gör så här:
Vispa ägg och socker poröst. Smörj och bröa en form med löstagbar kant (den ska du använda senare också). Vispa sedan ner vetemjöl, potatismjöl och kakao. Kakan ska gräddas i 200 grader i nedre delen av ugnen i 20 minuter. När den är klar ska den delas till två bottnar och kallna, kaffet ska hällas över bottnarna. Bottnarna blir väldigt fluffiga.
Mörk chokladmousse
3 dl vispgrädde
100 gram mörk fazer choklad 75%
100 gram icas mörka choklad
2 äggulor
Vispa grädden hårt och smält chokladen. Häll chokladen i en skål som även rymmer grädden, men börja med att vispa ner äggulorna. Klicka i lite grädde åt gången och vispa försiktigt ihop tills all grädde blandats med chokladen. (Men akta så att inte fluffet försvinner.)
Ljus chokladmousse
3 dl vispgrädde
200 gram marabou mjölkchoklad
2 äggulor
Vispa grädden hårt och smält chokladen. Häll chokladen i en skål som även rymmer grädden, men börja med att vispa ner äggulorna. Klicka i lite grädde åt gången och vispa försiktigt ihop tills all grädde blandats med chokladen. (Men akta så att inte fluffet försvinner.)
Gör så här:
Placera en botten i formen med löstagbar kant (jag sätter smörpapper på botten innan jag sätter ihop formen för att göra det ännu enklare att få loss kakan sedan). Bred över hälften av den mörka moussen, sedan hälften av den ljusa innan du lägger dit kakbotten nr 2. Avsluta med resten av den mörka moussen och resten av den ljusa moussen. Kakan ska stelna i kylen över natten och sedan river man choklad över för att få det att se extra fint ut.
En fluffig och fantastisk tårta, lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar