Sidor

onsdag, oktober 14, 2015

Kycklinggratäng med ädelost och bacon


Kycklinggratäng med ädelost och bacon (4-6 portioner)
1 grillad kyckling
1 paprika
1 pkt bacon
3 dl grädde
2 dl crème fraiche
150 gram blåmögelost
3 msk mango chutney
1-2 msk soja
Salt & peppar
Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Rensa den grillade kycklingen och skär paprikan i mindre bitar.  Lägg i en ungsfast form. Skär bacon i mindre bitar och stek lite grann. Koka grädde och crème fraiche med ädelost och smaka av med mango chutney, soja, salt och peppar. Häll såsen över kycklingen och toppa med bacon. Grädda mitt i ungen i cirka 20 minuter.



Recept ur Elle mat & vin vardagslyx nr 3. Nr 1 var toppen, nr 2 var inte alls bra och nr 3 har precis som nr 1 flera recept jag ska prova, därav alla post-its. Så slipper jag bläddra så mycket...
Receptet kommer från Elle mat & vin vardagslyx. Där stod att man skulle knapersteka baconet men det såg också väldigt bränt ut på bilden, så jag gjorde inte det och då blev de istället lite knapriga i ugnen. Jag tog även aningen mindre ädelost (kvibille) för att familjen skulle tycka om det och då blev det så där lagom krämigt med bara en liten ton av ädelost. För min del hade det kunnat smaka betydligt mycket mer ädelost, men det var riktigt gott och alla åt och tyckte att det var gott så då får man vara nöjd.

Jag och dottern åt det ena kvällen med grönsaker. Så det räckte till middag dagen efter, då åt vi det med ris. Det var godare med ris till den här rätten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar