Sidor

tisdag, juli 14, 2020

Uppgradering av vitvaror

Köket fick sig en liten uppgradering. En kostsam men förväntad och behövlig sådan. Ny kyl och frys införskaffades rätt snabbt under måndagen, kördes hem och slogs igång idag. (Dessa vitvaror ska inte startas direkt, utan behöver stå till sig lite på plats före de slås igång.)

Köket när jag fått nycklarna.

Den gamla frysen började ryka och det var en tydlig doft av brända kablar när jag slog igång den. Mycket riktigt hade det slagit lite lågor mot kondensatorn och då åkte både kyl och frys ut. Det stod i objektsbeskrivningen att dessa vara "äldre modell", så jag hade räknat med att byta ut dem. Nu blev det direkt innan vi flyttade in istället. Det är helt okej då kylskåpet inte kändes jättefräscht och de nya borde dra mindre ström.

Jag gjorde en runda på Elon, Elgiganten och Electrolux. Som väntat gjorde jag mitt köp på Electrolux. Först funderade jag på att låta dem beställa hem en lite bredare Smeg kyl, men sen tänkte jag att två fullstora är bättre. Jag hörde även att det är lite mer kvalité än märke om man jag tar Electrolux men de säljer båda märkena. Snyggare blev det ändå.
Framför allt inne i vitvarorna. Inga slitna hyllplan. Många små hyllplan i dörren som man kan hänga efter behov. Lätta att ta ut och diska.


Men såklart så blir det lite extrajobb. En skiva som distans måste in mot väggen så att frysdörren går att öppna helt. Och detsamma på andra sidan då kylskåpet annars kommer att blir skadat av bänkskivan. Just nu har jag den inte mot väggen för att undvika det.
Överskåpar ska komma till och i samma veva flyttar jag ut bänken och byter överskåpen så att det blir skåp upp till tak.

Men jag hade ju tänkt göra om andra sidan först.
Så var sak har sin tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar