Sidor

lördag, december 12, 2020

Att hänga ikeas köksskåp så högt som möjligt.

 

Första skåpet är på plats och därmed kunde jag även packa upp en flyttkartong som innehöll fina iittala glas som jag fått i julklapp och födelsedagspresent genom åren (målbild).

Jag skulle ju hänga de vägghängda skåpen så nära taket som möjligt och ville veta hur långt ner man måste sätta metod listen då? Så att man ändå kan haka fast skåpet. Så jag ringde Ikea och frågade. De svarade att om jag har 100 cm skåp så ska jag sätta listen på 240 cm. Men eftersom det då blir under taket så fick jag klura ut det själv och mätte på skåpet.
Denna skena sitter så att det är 53 mm (5,3 cm) mellan tak och grejen som sticker ut som man hänger fast skåpet på och då är det inga problem alls att haka fast det.

Skenan jag satt upp till höger om fläkten sitter på 5 cm på ena sidan och 4,9 cm på andra (då taket sluttar lite) och där får jag inte ner skåpet ordentligt. Det går att haka i den på ena sidan och skjuta in den från den andra. Men den glider inte ner på plats så att det går att fixera skåpet med de två plastplopparna. Så den måste jag flytta ner 3 mm. Men å andra sidan så har jag idag bara ett 40 cm skåp så jag har tid att fixa det medan jag väntar på skåpstommen.

Nu ska jag dricka kaffe och glädjas åt det fina skåp jag har på plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar