Sidor

tisdag, april 22, 2008

3 bra filmer

Ikväll har jag plockat undan lite och köpt chokladmoussebakelser. Så där strax efter åttatiden dök flickorna upp. Så vi pratade lite och drack te och åt bakelser. Efter det tittade vi på ”The butterfly effect” på dvd, med de tre alternativa sluten som fanns på skivan. Jag gillar det valda slutet bäst – men det är ju bra att det finns alternativ. Ibland kanske man behöver ”happy sappy ending”.
Egentligen är jag inget Ashton Kutcher fan men den här filmen rekommenderas!

Stekta gröna tomater borde det också finnas varianter på. När brorsan står där med foten fast på järnvägsspåret – tänk om man kunde välj att han slängde sig åt andra hållet och bara blev av med en fot istället för livet. Då skulle det ha blivit en helt annan film.
Nu är den i och för sig jättebra som den är. En riktig söndagsfilm med gråt (varje gång) och med skratt när tanten kör på de dryga tjejernas bil och säger att hon har bättre försäkring. Men någon gång skulle jag faktiskt vilja att Buddy överlevde...
FILMEN REKOMMENDERAS!

En annan ”tänk om…” film som nog är bäst är ”Sliding doors”. Alternativet är att tjejen (Gwyneth Paltrow) hinner med tunnelbanan och kommer hem och hittar sambon i säng med sitt ex och går vidare med sitt liv. I alternativ två hinner hon inte det, blir rånad och exet hinner gå iväg innan hon kommer hem så hon skaffar två jobb för att försörja pojkvännen medan han fortsätter strula.
I denna film spelas de olika historierna parallellt vilket kan låta krångligt att hålla reda på men egentligen är det ganska enkelt eftersom Gwyneth går till frissan och får en upppiffning när hon går vidare med sitt liv. Det är grymt snyggt gjort.
FILMEN REKOMMENDERAS!

Jag gillar det där – ”tänk om jag gjorde annorlunda då”. Vad annorlunda allt skulle vara. Oftast är ju livet från ett bananskal till ett annat och slumpen styr det mesta. Men tänk om det finns en mening med det hela?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar