Sidor

fredag, april 18, 2008

Flytta ihop

Vi har bestämt oss för att flytta ihop hemma hos honom. Egentligen blir det inte särskilt stor skillnad eftersom jag kommer att veckopendla till Umeå. Men skillnaden är att nu ska huset där hans föräldrar bott, huset där han bott ihop med sitt ex bli som ett hem för mig också.

Som det är nu så känns det inte alls så. Här finns saker från hans föräldrar. Slitna möbler. Furu! Väggar som barnen har ritat snoppar och hakkors på. Gamla prydnadssaker som skriker åttiotal. Det kan ha funnits något fint men i så fall så tog exet med sig det när hon flyttade. Det finns inget rum som jag gillar, i alla fall inte än. Men jag gillar killen som bor inuti desto mer och han har sagt att jag får ändra på allt (men det finns ett visst motstånd till att måla trätaket vitt eftersom han hävdar att det är underhållsfritt och jag att det bara är fult).
När jag sätter igång och babblar som hackspetten i Kalle Anka om vad vi kan göra här och där och fixa och dona, så ser han lite förskräckt ut och säger – Men vi kan ju inte göra allt på en gång.
Nej, det kan vi inte.
Så vi börjar med norra Europas tråkigaste vardagsrum (hans ord inte mina).
Jag har en plan, den börjar att jag vill ha gladare färg på gardinerna och lite insynsskydd men sedan vet jag inte. Ska vi måla väggarna? Ska vi ha en fondvägg? Ska vi tapetsera om hela? De fina trämaskerna ska vi ha på väggen (men inte just där de hänger nu, vilket är precis vid taket där barn inte kommer åt dem.)Tips och förslag mottages tacksamt. (Det är en målad strukturtapet.)

2 kommentarer:

  1. Jag börjar ärligt talat lessna på fondväggar. Det är lite som att "sefa" man tror att man har gjort lite trendigt och designat men just nu känns det utjatat. Till ett sådant litet vardagsrum tror jag att en lung, ljus tapet kommer väl till pass. Kollan in ECOs hemsida *gillar*. Ngt i stil m ECO House nr 9804 är en bra bas som passar till de flesta stilar. Då kan ni lyfta upp rummet med snygga elementskydd, klarare accentfärger osv. Jag tänkter ek (praktiskt när man har barn) Vitt blir smutsigt och kantstött, valnöt ser dammigt ut direkt, bok är tja för tantigt (har jag försökt förklara för Jonny). Ek tål det mesta och är tidlöst.
    Gardiener kan med fördel vara ljusa eftersom vi lever i ett konstant mörker halva året. Låt det lilla ljus vi har få lysa klart. Kolla in den snygga hemsidan: www.cosas.se (De har snygga detaljer).
    /Johanna

    SvaraRadera
  2. Ja, det är faktiskt mest pojkvännen som är inne på fondvägg. Han gillar i och för sig spegelväggar också...
    Hm, är det därför han vill ha ek.
    Jag tänker vitt är bäst och så förlänger man fönsterbrädan med bänkar i samma färg. Men då har jag i och för sig inte så stor erfarenhet av att barn nöter på grejorna.

    SvaraRadera