Sidor

fredag, april 04, 2008

Bok: Exhäxorna

Alison har just gift sig med sin drömman, Luca. Men på bröllopet rusar exhäxan Sophia in och tar med sig Lucas två barn. Alison lär sedan känna Fiona som tillsammans med några andra kvinnor bildat - andra fruars klubb. Där de får chansen att diskutera problematiken med en man som har en exfru i bagaget.
Fionas mans ex baktalar henne åt sonen och hela familjelivet blir ett problem de veckor tonårssonen är på besök. Trots att det var exet som lämnade honom.
Julias man är bästa vän med sitt ex och ringer henne i tid och otid trots att Julia borde vara alla mäns drömkvinna.
Susans man har inget ex, hon är död och därmed helgonförklarad. Så hur tacklar man livet när någon som är död gjorde allt så mycket bättre?

Jag gillar ordinaltiteln "The second wifes club" bättre än den svenska "Exhäxorna". I vissa fall är det inte exet som är största problemet utan snarare den tjurskallige nye mannen. Men visst är allt lite mer komplicerat när det är ett ex med i bilden. Boken är lättläst och rolig och fick åtminstone mig att tänka, vilken tur att jag inte har det så...

I början var det dock lite mer komplicerat. När vi skulle träffas en helg hade exet helt sonika lämnat barnen hos honom så vi kunde inte ses. När jag sov över skjutsade hon dit dem att hämta saker när hon visste att han var och klippte sig (jag vaknade av att mellanbarnet öppnade sovrumsdörren, snacka om att använda barnen som slagträ). De helger han inte hade barnen ringde hon hela tiden.
Om det inte varit för det så hade jag nog väntat längre med att träffa barnen och gett dem ännu mer tid att vänja sig. Men när barnen redan har sett en ligga i pappas säng så tyckte vi att det lika bra att vi sågs för att avdramatisera det hela lite grann. Jag var super-nervös och tänkte att exet förmodligen hade manipulerat barnen till max. Eftersom jag själv är skilsmässobarn vet jag mycket väl hur det kan gå till och hur konstig den situationen kan kännas. Men det gick faktiskt bra precis som min kille sagt att det skulle göra. Kort därefter träffade exet en ny och allt blev mycket lugnare och mer harmoniskt för alla inblandade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar