Sidor

tisdag, mars 04, 2014

Vegetarisk tisdag

Jag har tycker att vi borde äta mer vegetarisk mat. Så idag slog jag till och gjorde en vegetarisk pastasås till middag. Denna blev lite smakrikare än jag trott och till och med lachanophobikern (grönsaksfobikern) sa 
"ja, det var faktiskt gott ändå".
Jag säger det igen: Han sa att det var gott!
(Det var även lite starkt så idag tvingade jag inte dottern att smaka, hon åt bra av pastan med parmesan. Hon petar bara i köttfärssås också, så där är det ingen skillnad...)

Mattias vegetariska pasta (4 portioner)
0,5 tärnad zucchini
0,5 tärnad aubergine
2 hackade schalottenlökar
200 g kvartade champinjoner
10 cm strimlad purjolök
2 pressade vitlöksklyftor
3 msk olivolja
500 g krossade tomater
1 dl rött vin
2 dl vatten (eventuellt mer)
2 grönsaksbuljongtärningar
0,5 tsk salt
0,5 tsk cayennepeppar
0,5 kruka färsk basilika

Gör så här:
Hetta upp en stekpanna med olja. Stek alla grönsaker, svamp och lök under omrörning i ca 3 min. Häll i tomater, vin, vatten och buljongtärningar. Smaka av med salt och kajennpeppar. Låt småputtra ca 20 min på svag värme. Strimla hälften av basilikan och rör ner i såsen.
Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen och servera med såsen.
Servera med riven parmesanost att sprinkla över.


Det var ett recept från Coop. Jag tog ingen aubergine, mer vitlök (som alltid), rev en gul lök istället för schalottenlök, tog persilja istället för basilika och glömde champinjonerna. Men det betyder ju bara att jag kan piffa upp resterna med lite champinjoner till lunchlådan och vips är det som en ny rätt. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar