Sidor

fredag, december 25, 2015

Julfirande 2015

Julfirande i år började med lilla julafton hemma hos oss med löjromstoast (till de som ville ha en), potatismos och  Wellington (Gordon skulle vara stolt över att vi serverade med potatismos, väldigt engelskt) och glass till dessert. Förra årets gjorde vi alla möjliga varianter av wellington men det är första gången vi gör den i år. Jag piffade till den ena med god jul bokstäver.
Pojkarna och svärmor var här och så fick pojkarna sina julklappar. För rättvisans skull fick lillan också öppna ett av sin paket men hade oturen att välja de som bara innehöll kläder. (Hon hoppades på ett "My little pony wedding castle" så hon blev lite besviken).
Sedan såg vi en film och då när vi satt där och tittade på filmen och åt lite godis kom det en älg och mumsade på våran rönn. Den var inte liten. Maken och sonen gick ut för att titta närmare på den.
Efter filmen skruvade jag ihop en bokhylla, stoppade julklappar i den och slog in hela till ett jättestort paket.
På morgonen upptäckte Alva att det var spår på altanen (tack älgen som var anledningen till att någon gick ut) och ett stort paket i rummet. Så hon trodde att tomten varit där med det. Eftersom jag ställt in lite möbler förstod hon direkt att bokhyllan var ett dockhus. Det innehöll även barbiegymmet jag köpte på klassresa till Eskilstuna och Barbies arabiska häst Prancer som jag sparade ihop till när jag var liten. Det var dags att hon får dem nu. 
Hon fick även min favoritbarbie - prinsessan Laura och rockkillen "Rock stars Derek". Honom var hon inte lika imponerad utav, men så har hon ju redan en prins, odjuret, Gaston och frostpojkarna. I bakgrunden ser ni t-shirten med Yoda som Alva ville ge sin pappa i julklapp.
Vi tretiden gick iväg och såg slutet av Kalle Anka hos min pappa. Sedan kom tomten och delade ut lite paket. Vi hade hyrt in en tomte och det var jättebra.

Alva hjälpte tomten att läsa.
Årets kalla julbord. Svärmors senapssill, kaviarsill, julskinka, ägghalvor med kaviar, ost, kalvsylta, gravad lax, rödbetssallad, fårfiol och sushi. Jag sa att jag skulle göra sushi och så gjorde jag det. De som gillar det åt av det (t ex alla barnen) och det blev bara några bitar kvar. Kalvsyltan däremot såg ut på samma sätt när vi plockade undan den.
Jag tycker att man kan starta lite nya traditioner också. Alva blev glad när jag skulle göra sushi och hoppades att det skulle finnas prinskorvar. Hon blev mätt, det är jag säker på.
Hugo ropade: - Moster, sushi! och så gjorde han tummen upp. Sushin fick tydligen väl godkänt. :)
Min jultallrik, sushi, en klick av svärmors senapssill och julbröd med julskinka.
och äggstanning med svampstuvning, romröra och rökt lax.
Alva var så lycklig över att hon fått en klocka. Hon fick titta på Ur och penns hemsida och önskade sig en rosa med katter på armbandet, så hon blev så glad när hon fick en sån av farmor. Farmor köpte även play doh lera och det var den hon pratade om att vi skulle hämta när vi skulle åka och hämta påsen med julklappar dagen efter.
Alla vuxna köpte ett hemligt paket för 50 kr och så drog vi en lott. Jag fick en selfiestick. Det var en rolig present, då blev jag tvungen att gå och hämta mobilen för att prova.
Jag provar hur min selfiestick fungerar med Alva och Hugo.
Sedan tog vi en groupie.
Sen skulle barnen ta en groupie men det var visst nån linslus som ville vara med på ett hörn.
Denna juldags morgon åt vi frukost framför brasan i uterummet och Alva delade ut paketen som vi inte öppnat. Micke fick en tjock tegelstensroman som är uppföljaren till Shantaram och nya långkalsonger. Jag fick parfym och bodylotion från Prada och ett nytt doftljus. Bara onödiga saker, så jag blev jätteglad över mina presenter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar