Sidor

onsdag, februari 26, 2020

Bok: Vägen till din första miljon


Jag läste den här boken.
Förvånansvärt lättläst. Några idéer tycker jag saknas, som att man bör ha en buffert sparad först t ex.
Samt hur mycket man behöver för att investera. Numera är det ju plättlätt. Min billigaste aktie gav jag 34 kr för och den dyraste ca 250 kr. Så enligt mig behöver man inga 20.000 för att börja, jag har nog ca 10% utav det i aktier idag.
Efter att ha läst boken ändrar jag min strategi lite och köpte en aktie i investmentbolaget Berkshire hathaway (tveklöst den dyraste jag köpt, skitdyr). Åren får gå så får vi se hur bra det beslutet var. Precis som med de andra aktierna jag har i min lilla portfölj.


Här följer några kloka citat ur boken:

Den största påverkan på den egna ekonomin kan nästan alltid härledas till egna beslut.


Likaså har du och jag ett stort ansvar när vi väljer att skuldsätta oss antingen det gäller boende, bil, båt eller sommarstuga. För misslyckas vi alla att ta detta ansvar riskerar vi faktiskt inte bara vår egen situation utan hela det samhälle vi lever i. Kanske är detta hot, tillsammans med miljöhoten, för närvarande de allvarligaste när det gäller vår önskan att fortsätta lev i fred, frihet och demokrati. Ett ansvarsfullt agerande och civilkurage att följa det även när vindarna vänder bör vara en bra början och ett starkt fäste för att lyckas i denna strävan, vare sig det gäller hur man hanterar pengar eller miljön.
Kommentar:
Jag blir lite skrämd av att lyssna på radioreklamen. Som om alla har konsumtionskrediter och konsumtionslån? Dessutom ringer telefonförsäljare och vill sälja på en att samla sina lån och få ner kostnaderna, är det verkligen så vanligt att låna till prylar/resor?


När du börjar ta initiativ, engagera dig och göra upp planer för din egen ekonomi kommer du förmodligen att skilja dig från din omgivning. Bli då inte förvånad om någon skrattar åt dig eller till och med tycker att det är slöseri med tid. Innan du låter dig påverkas, fråga om personen själv har provat.


Därför vill jag uppmana alla som känner att de skulle vilja prova på att förverkliga en egen affärsidé att göra det. Ge järnet för att genomföra din idé och oavsett om det blir en succé eller inte när det gäller att tjäna pengar kan du räkna med att det kommer att vara en framgång för dig som person. Du kommer att lära dig många saker om allt möjligt och om dig själv som hade tagit hur lång tid som helst som anställd.


Generellt verkar vi människor vara mer rädda för att förlora pengar än förtjusta i att tjäna dem och värderar det obehag som en förlust medför starkare än glädjen över en vinst.
Kommentar:
Ja, det är så sant. Efter att ha sålt boenden både med vinst och förlust kan jag säga att vinsten som var rätt rejäl kändes mindre än förlusten.

De flesta hem består av både män och kvinnor så jag vill uppmuntra till att tillsammans välja aktier att investera i. Till alla fruar och flickvänner och för bästa resultat av er gemensamma pengamaskin: låt inte männen bestämma själva!

Nu ska jag skicka boken vidare till en kille som har bästa läget att ändra sin framtida ekonomi. Jag tänker att tänk om jag vetat om allt jag vet nu när jag var 20 nått och hade ännu mer tid att låta investeringarna jobba...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar