Sidor

tisdag, mars 13, 2007

Utsmyckad

På fredag ska jag på 60-års kalas och på lördag är jag bjuden på cocktailparty. Det är lite oklart hur den som ordnar festen tolkar begreppet cocktailparty. Men helt klart är i alla fall att man ska klä upp sig och gärna ta med sig en dejt av manligt kön. Jag tar inte med mig en dejt. Däremot tar jag gärna chansen när det betyder att man får klä upp sig. Jag har provat en gammal klänning och shoppat nya smycken. Tjejen på "Glitter" var väldigt hjälpsam när jag sa vad jag skulle ha på mig. Svart klänning och leopardskorna, så då fick det bli svarta smycken.

Så kan uttrycket Cocktailparty tolkas:
Cocktailparty, en umgängesform under den sena eftermiddagen eller tidiga aftonen, varvid serveringen utgörs av cocktail och andra drinkar med tilltugg i form av snacks, snittar och sandwiches.
Nationalencyklopedin


Cocktailparty är en umgängesform, som brukar vara under den sena eftermiddagen eller tidiga kvällen. Det serveras cocktails och andra drinkar med tilltugg i form av snacks, snittar och sandwiches.
Wikipedia


Cocktailpartyt är egentligen en genomgångsbjudning, alltså mellan två klockslag, vanligen 17 eller 18 och två timmar framåt. Meningen är från början att gästerna ska passera för en stunds stående prat med en drink och något litet tilltugg på väg från jobbet, eller något annat. I dag ser en cocktailbjudning ut som en vanlig mottagning, alltså en tillställning som man har istället för att ha middagsbjudning. Det är lättsammare, enklare, utan klädkod och pretentioner.
Magdalena Ribbing
(vett och ettikett expert)


Cocktailparty är en umgängesform som i regel brukar förekomma under en tidig vardagskväll eller sen eftermiddag på helgen. Många liknar ett cocktailparty vid en förfest utan fortsättning. Cocktails blev vanligt under mellankrigstiden i USA, och har sedan spridit sig vidare. Cocktailparty är idag vanlig vid invigningar, vernissage och liknande eller när någon vill ha fest för många personer där t.ex. sittplatserna inte räcker till. Det är meningen att gästerna ska mingla runt för att lära känna eller träffa andra människor. Det var tidigare vanligt med viss klädkod vid dessa partyn. Idag räcker det med vad man kallar "bättre vardagsklädsel" eller "finare vardagsklädsel".
Susning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar