Sidor

måndag, mars 24, 2008

Bok: Resan tillbaka till den vita massajen

På väg till och från stugan har jag läst ut "Resan tillbaka till den vita massajen".
Det började med att jag fick "Den vita massajen" med någon tidningen en sommar. Den var otroligt intressant även om man inte kunde förstå varför denna kvinna ville lämna civilationen och bo i en lerhydda i afrikanska bushen. Hur annorlunda syn massajerna har på vissa saker och hur hon kämpar för att överleva i bushen.

Sedan läste jag "Den vita massajens dotter" om hur samma kvinna kommer tillbaka till civilationen med sin dotter och saker och ting känns konstigt igen (fast omvänt).

Nu läste jag då alltså sista boken om hur hon åker tillbaka och besöker sin afrikanska familj i Barsaloi. Hur Afrika har förändrats och vi får veta lite hur afrikanerna känt när hon dök upp.

Jag tycker att första och sista boken är mest intressant och jag ångrar inte att jag har läst dem.

Onekligen tycker jag att det är härligt att vara tillbaka till rinnande vatten, toalett istället för utedass och en dusch med vatten man inte behöver värma först. Men nästa år åker vi nog tillbaka och då stannar vi lite längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar