Sidor

måndag, januari 02, 2012

Bok: Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra? av Nisse Simonson

Jag har läst en bok som handlar om att hjärnan faktisk är plastisk, omformbar. Man kan träna upp att tänka positivt om man låter bli att tänka negativt. Boken är skriven av Nisse Simonson. jag gick på en föreläsning med honom 2009, den var väldigt tänkvärd.
Det är hans bok också.


Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?

Några citat ur boken:
Det är i vårt klagande hemland accepterat att vara utbränd och olycklig. Men att rakt upp och ner säga att man är lycklig och tacksam för det liv man fått är provocerande.


Lyckan kommer inifrån. Från vår egen inställning och våra egna tankar. Olycklig blir den som tror att all lycka kommer utifrån. Surkarten kan oftast inte ens ta emot den serverad på fat.


När vi väl hört hela hans i sanning trista livshistoria, sa min chef:
“Om vi summerar allt vad du nu har berättat, så inser jag att du måste besitta en otrolig kraft som tagit dig genom allt elände. Hur vill du nu använda denna styrka för att bygga resten av ditt liv och med din styrka kunna göra även andra människor glada?”



Seligman menar att det är tre saker som kännetecknar dem som inte så lätt blir deprimerade: de är optimister, de är tacksamma och de är förlåtande.

Det är bättre och roligare att vara optimist än pessimist. Surkartarna dör nämligen sju och ett halvt år tidigare.



Egentligen vet vi att vi måste röra på oss regelbundet. Vi vet vad vi borde äta och hur mycket. Vi vet alla att vi regelbundet mår bra av att sova sju-åtta timmar per natt.


Vi har fostrats till att samhället tar han om allt. Det är en rättighet som vi betalar skatt för. Följaktligen har jag inte ansvar för min egen hälsa. Det är Coca-Colas fel att jag blir fet.




En bra bok. Man blir lite gladare utav den också. :)

2 kommentarer:

  1. Det lät som en intressant bok :)

    SvaraRadera
  2. Låter som rolig läsning. Fast lite för ytlig kanske för min smak. Dock tror jag den är en bra start till självutvecklingslitteratur.

    SvaraRadera