Sidor

söndag, september 15, 2013

Brödbak

Här i huset bakar jag med en retro bakmaskin från Elektrolux. Mormors gamla som jag fick ta emot när hennes bakdagar var över och hon flyttade in på ålderdomshemmet. Den fungerar fortfarande jättebra. Så även om de är dyra i inköp så kan de hålla i generationer. (Därmed inte sagt att jag inte vill ha en KitchenAid för det vill jag fortfarande.)

Igår skulle jag slå på stort. Baka eget rågbröd som jag skulle servera till kvällens lyxmiddag och sen slänga fram en äppelpaj till dessert. Brödet skulle jäsa, jajamänsan då börjar jag med äppelpajen. Så jäste degen och sen knådade jag limpor. Började lite smått med maten men tänkte att vi ska ju ha brödet till...
Sen upptäckte jag att brödet skulle stå i ugnen en hel timme!
SKIT! Tänkte jag och gjorde klart middagen.
Den serverade jag alldeles för sent utan bröd och utan äppelpaj. Så fast maten blev toppengod kändes allt ändå lite misslyckat. Brödet visade sig sedan till råga på allt inte vara värt att vänta på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar