Sidor

tisdag, mars 17, 2015

Helstekt fläskytterfilé med cidersmörsås


Helstekt fläskytterfilé med cidersmörsås (4 portioner)
600 gram fläskytterfilé
1 tsk torkad timjan¨
0,75 tsk salt
2 krm svartpeppar

Sätt ugnen på 225 grader.
Krydda fläskytterfilén med timjan, salt och svartpeppar. Lägg i en ugnsform och tillaga mitt i ugnen 15-20 min, eller tills köttet är genomstekt.

0,5 gul lök
0,5 äpple
Smör
1 msk vetemjöl
1 33 cl cider (vi fick päron, jag tror äpple är bättre)
0,5 dl vatten
1 tärning köttbuljong
3 msk smör
1 1/2 tsk vitvinsvinäger

Finhacka lök och äpple. Fräs i lite smör i en kastrull. Pudra över vetemjöl. Vispa ner cider, vatten och köttbuljongtärning. Sjud 15-20 min.
Tillsätt smör och vitvinsvinäger till såsen. Mixa slät med stavmixer.

250 gram champinjoner
0,5 äpple
0,5 gul lök
2 krm salt
1 krm svartpeppar
0,5 kruka timjan

Skär champinjoner, äpple och gul lök i klyftor. Fräs allt i lite smör 2-3 min. Krydda med salt och svartpeppar. Hacka timjan och strö över pannan.

Skiva upp köttet i cm-tjocka skivor och servera med cidersmörsås, champinjonfräs och jasminris.

Men av någon anledning så valde jag att göra potatisgratäng istället. Gör inte det, det var ingen bra idé. Möjligen är det godare med ris. Men det var inte särskilt gott. Sött och konstigt.
Recept ur Linas matkasse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar