Sidor

söndag, december 30, 2018

Söndagssummering - lilleman 13 veckor

Familjen julpyjamas. Jag och dottern hade våra redan förra året. Sen när lillebror visade sig bo i magen skyndade jag mig att gissa vilken storlek som skulle kunna passa till jul när det var efter jul rea. Det funkade fint.

Måndag och julafton. Vaknade med barnen hos min syster och åt frukost, dottern fick ett paket (handbok för superhjältar 4). Så till lunch åkte vi till min moster och åt risgrynsgröt samt träffade min mamma. Alva följde med sin moster och hennes sambo för att fika med hans barn medan jag stannade en stund till hos min moster och sedan åkte hem och lagade sushi.

Jag ser det som att traditioner är ett erbjudande från tidigare generationer, om man inte gillar det behöver man inte fortsätta. Kalvsylta till exempel, den försvann från julbordet men den finaste farmor som någonsin funnits. Jag har lagt till sushi till julbordet för att jag är vuxen och kan göra det. Både jag och barnen gillar det så då gör vi det. Den räckte till lunch på juldagen också.
Julafton firade vi sedan hemma hos min pappa. Julbord, julklappsutdelning, julklappslek och trivial pursuit. Barnens pappa och min fd svärmor var också där.

Juldagen myste vi hemma och mitt syskonbarn kom också hem. Dottern läste och lekte men mest tog vi det bara lugnt. Annandagen fylldes huset på med syrrans två bonusbarn och vi åt kycklingtacos ur slowcookern till middagen. Sen kräktes och pruttade lillen en massa. Oklart vad det beror på men jag äter nog inte det igen förrän efter jag slutat amma.


Jag har hunnit med att luncha med två av mina närmaste vänner på stan och varit på lego-event på biblioteket men alla barnen. Syskonbarnet trodde att det skulle vara som legoeventet på mall of scandinavia när vi var i Stockholm så han var lite besviken. Men de kom sig ut ur huset en stund.



Fredag började jag med att besikta bilen och sedan flyttade vi in hos en annan av mina närmaste släktingar/vänner. Så nu bor vi i ett litet kollektiv. Fint sovrum och plats för dottern i ett annat rum. Vi kommer alla bra överens och kommer att trivas toppenbra vilket vi firade med mera sushi, chips och fredagsbubblet (trocadero zero). Flickorna är nästan lite för glada och vill vara med varandra hela tiden och inte åka till sina pappor. Lite nyhetens behag, jag tror säkert att det går över. Lillen var lite knusslig första natten och vaknade lite varm och snuvig på lördagen så han har gått och blivit förkyld. Jag höll mig hemma inomhus med honom medan dottern fick åka med kompisen till Nimbys ett tag.


I övrigt har jag fått ett trevligt uppdrag på jobbet som jag jobbar på med när lillen sover.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar