Sidor

torsdag, december 31, 2009

Mitt liv 2009

Jag kommer att minnas 2009 som första året jag bodde i hus och skottade en himla massa snö samt att ytterdörren var trasig så vi inte tog oss ut. Under året som gått har jag ändrat inställning till området som vi bor på, numera trivs jag ganska bra. Den största fördelen är att vi bor nära släkt och vänner.
Jag jobbade på distans samt gick en entreprenörsutbildning på kvällstid och en illustratörskurs på distans, dessutom började jag åter igen att jobba som datautbildare.

ANDRA STORA HÄNDELSER:
Vi bytte bil till en Peugot som jag tycker mycket om.
(Makens) Äldsta barn klarade körkortet och tog studenten.

ÅRETS HEMMAFIX:
I år byggde vi klart tonårsrummet i källaren och ettan fick flytta in, medan tvåan numera har sina grejor i hans gamla rum. Tvåans förra lilla rum fick bli mitt kontor – där jag kan gå undan och blippa datorn och måla/teckna. Vårt sovrum fick sig en uppfräschning med målning av tak och väggar samt nya tapeter och vi köpte en ny tv till vardagsrummet.
Jag påbörjade ommålningen av hallen men hann inte klart, det ska väl bli av under 2010. Vi borrade för bergvärme och är nöjda med resultatet fast vi fortfarande väntar på att elektrikern ska komma hit och sätta upp en innegivare.

ÅRETS PROJEKT:
Vi drog igång ett hemmafix projekt i storlek större när vi började bygga ett inglasat rum och en större altan än den som fanns en gång i tiden. I maj började utgrävningen som följdes av fyllnadsmassor och sånt så vi fick en bra grund. Träaltanen byggdes klart samtidigt. I juni göt vi en betongplatta och började med väggen. I början av samma månad fick vi även skura upp vatten i källaren då bygget orsakat lite läckage men det fixades snabbt (men lite pirrigt var det efteråt). Sedan byggdes takstommen med takplast. I september spikades träfasaden och vi fick riktigt tak på bygget och helt nyligen monterades glasen.
I början var planen att det skulle vara klart till jul men vi har skjutit upp deadlinen till jul 2010 istället.

ÅRETS FÖRÄNDRING:
I början av året läste jag fortfarande bröllopstidningar och gick till och med på en liten bröllopsmässa (en besvikelse). Sedan bestämde vi för att få det lagliga avklarat snarast möjligt och gifte oss i stadshuset istället för i Thailand. Så i juni gjorde vi slag i saken och jag blev någons fru medans släkten tittade på. Vi hoppas att vi kommer att gå genom resten livet tillsammans som ett team. Under 2010 kommer det att bli bröllopsfest.

ÅRETS RESOR:
Det blev en liten mini-weekend i Stockholm när min distanskurs skulle avslutas. Thailandsresan fick flyttas fram något, till augusti. Det betydde att vi på grund av vädret höll oss till Koh Samui och Koh Phangan, samt nån shoppingdag i storstaden BKK.

ÅRETS AVSLUT:
I januari började folk titta på lägenheter igen och jag funderade på om jag skulle få min bostadsrätt i Umeå såld eller om jag skulle hyra ut i andra hand. I februari var den såld och i mars körde vi det sista flyttlasset. Köparen skulle ta över lägenheten i mitten av april så jag övernattade en sista gång och städade lite extra. I de tomma rummen kände jag lite vemodigt att mitt umeåliv nu fått sitt slut och men att det var positivt att byta det mot att bo med den man älskar. Det allra sista jag i lägenheten gjorde var ett graviditetstest som var positivt.

ÅRETS STÖRSTA HÄNDELSE:
Jag var gravid större delen av året men jag hade turen att få en lättsam graviditet. Vi höll det hemligt väldigt länge men till slut kunde vi äntligen berätta för barnen att de skulle få en lillasyster. Jag åt järntabletter och svällde upp på alla håll och kanter de sista tre veckorna men jag mådde bra. Jag var inte rädd och min förlossning gick alldeles utmärkt. Amningen fungerade direkt och året största händelse var när jag blev mamma till liten flicka som förstås är världens finaste.

ÅRETS BONUS:
Sedan jag berättade att jag väntade barn och den lilla kommit till oss känns det som om jag fått mycket bättre kontakt med min egen mamma.
Jag är även tacksam för att jag och Johanna blivit så goda vänner och att jag fått lära känna Maria och Tina via henne. Det är så trevligt att ha kompisar på promenadavstånd. Härligt att inte alla är en tre timmars resa bort. Vi ser fram emot att koka mera kaffe under 2010!

2 kommentarer:

  1. LÅter som ett alldeles underbart år!

    SvaraRadera
  2. Nix,det är inte i Långnäs.Men vi vill inte berätta vart ännu då det inte är några papper påskrivna.Snart så ;)

    SvaraRadera