Sidor

lördag, juli 03, 2010

Hemmafix: Garderobsrensning


Jag hittar inga kläder. Jag är säker på att jag har en del roliga t-shirt som jag kan ha i alla fall. Så en garderobs- och byråstädning var nödvändig.
Kanske inte världens roligaste lördagsnöje.
Men efteråt känns det bra.
Bebisen somnade mitt bland klädhögarna så jag tar en liten paus.

Jag hittade en checklista om att rensa i garderoben:
Checklista: Så rensar du
BEHÅLL Barnkläder är bra att spara – till småsyskon och kusiner.
(Jag har sparat åka hem från bb-kläderna, Baby Gap tröjan och julklänningen. Vita bodies (Unisex) har blivande tvillingmamman fått och några outfits ligger ute på Tradera. Jag tänker inte spara. Kusinen är en pojke som har nästan samma storlek och det blir inga småsyskon.)

1. Ta ut allt!
Töm hela garderoben och lägg allt på exempelvis sängen. Gå sedan noggrant igenom varje plagg.
Check! Allt sorteras noggrant i högar.

2. Kläderna du ska behålla:
Brukskläder du använder mer eller mindre dagligen.
Dyra designerplagg av mycket bra kvalitet – även om du inte använder det just nu.
Jag äger inga dyra designerplagg, men uppsydda klänningar och sånt vill man ju inte slänga.

3. Kläderna du ska slänga:
Plagg du inte använt på två år. Nittiotalströjor från H&M kommer inte att bli moderna igen.Kläder du tänker ha på landet. Använder du inte en nopprig kofta här hemma kommer du inte att sätta på dig den på semestern heller.
Allt som kan vara bra att spara i kartonger på vinden. Var osentimental och inse att du aldrig kommer ta fram dina avdankade paltor igen. Någonsin.
Kläder som är för små. De ger dig bara ångest och dålig självkänsla i stället för motivation. Lev i nuet!
Det som är trasigt eller har fula fläckar. Tänker du laga det så gör det på en gång – innan det stoppas tillbaka i garderoben. Annars blir det bara liggande i alla fall.

Japp, jag måste ta fram symaskinen och fålla upp de där två byxparen snarast möjligt. Kläder som är för stora har jag slängt.
Mitt tips är att de där "bra att ha kläderna" lägg dem i en påse. Tejpa ihop med frystejp och skriv dagens datum. Om du inte öppnat påsen på säg 1-2 år = Släng UTAN att öppna och titta vad som är däri.

1 kommentar:

  1. Vilka bra tips, alla behöver vi rensa i emellanåt även om det är trist

    SvaraRadera