Sidor

torsdag, juli 22, 2010

Småfrallor med dill & flingsalt

Det var ett tag sedan jag provade att ett nytt brödrecept. Det här var inte så pjåkigt. Egentligen skulle man sticka in en bit västerbottensost innan sista jäsningen men pojkarna är inte så förtjust i smaken. Goa frallor blev det i alla fall.Små kuvertbröd
50 g jäst
50 g smör
5 dl Mjölk
1 tsk salt
ca 12 dl ljust dinkelmjöl
1 uppvispat ägg till pensling
2 msk dillfrö
2 msk torkad dill
lite flingsalt

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Smält smör och tillsätt mjölk och salt. Låt blandningen bli 37°. Rör ut jästen i lite av degvätskan och tillsätt sedan resterande vätska.
Häll i mjölet, lite i taget, och knåda till en smidig deg. Låt jäsa under duk i ca 40 min. Ta upp på mjölat bakbord och dela degen i 30 delar. Forma till bullar och lägg på plåtar med bakplåtspapper.
Sätt ugnen på 250°. Låt bullarna jäsa ca 30 min.
Pensla med uppvispat ägg och strö över dillfrö, torkad dill och lite flingsalt. Grädda mitt i ugnen ca 8 min eller tills de fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar