Sidor

måndag, december 03, 2012

Pepparkakor

Idag har vi bakat pepparkakor. Alva pratade om att hon skulle göra stjärnor men tyvärr så har mamman ingen pepparkaksform som ens liknar en stjärna. Dinosaurier, elefanter, giraffer, avbitna gubbar en runda hjärtan i olika storlekar.
Jag får påminna mig själv om att köpa några traditionella pepparkaksformar också.
Alva är redo att baka och har plockat fram kaveln ur lådan.
Samt tagit på sig sina glitterskor.
Pepparkaksdeg är gott, det vet även lillan.
En dinosaurie, en hund(?) och en elefant. Som de såg ut innan gräddning.
Så här ser det ut efter. De lär bli uppätna fort.
Pepparkaksbaket blev inte bra. De jäste upp och flöt ut lite väl mycket. Jag gjorde delar till två pepparkakshus och de ser minst sagt fula ut. Alva och Lukas får nog dekorera dom om de vill.
Vet inte om jag gjorde fel på gräddningen eller vad det beror på.
Alltså ringer jag pepparkaksexperten imorgon, eller som jag brukar kalla henne: Farmor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar