Sidor

fredag, september 11, 2015

Oregano- och citronpanerad kycklingfilé



Oregano- och citronpanerad kycklingfilé med potatispuré, tomatsallad och citronklyftor. (4 portioner)


Oregano- och citronpanerad kycklingfilé
4 fina kycklingfiléer
1 dl ströbröd
Finriver skal av 1 citron
2 msk torkad oregano
2 pressad vitlöksklyfta
0,75 tsk salt
Vetemjöl
2 ägg

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda ströbröd, finrivet skal av citron, torkad oregano, vitlöksklyfta (pressad) och tsk salt i en djup tallrik.
Ta fram två djupa tallrikar. Häll vetemjöl i den ena och vispa upp 2 ägg i den andra.
Vänd kycklingfiléerna i vetemjöl, sedan i ägg och sist i ströbrödsblandningen.
Bryn kycklingen i lite olivolja, 2-3 min per sida. Lägg över i en ugnsform och laga klart i ugnen, 10-12 min, eller tills kycklingen är genomstekt. 
Om du använder ugnstermometer så ska kyckling vara 72 grader.

Skär den använda citronen i klyftor och lägg i en skål.


Potatispuré med scharlottenlök
1 kg potatis
1 bananschalottenlök
2 dl mjölk
2 msk olivolja
0,5 tsk salt
Skala och koka potatisen i lättsaltat vatten.
Finhacka 1 bananschalottenlök.
Värm mjölk. Mosa den kokta potatisen med stöt eller visp. Rör ner varm mjölk, olivolja, finhackad schalottenlök och salt. 

Tomat- och basilikasallad
Halvera 1 ask romanticatomater och lägg på ett fat. Strö över bladen av 1/2 kruka basilika och ringla över lite olivolja.
Servera oregano- och citronpanerad kycklingfilé med potatispuré, tomatsallad och citronklyftor.


Recept ur Linas originalkasse. Alla tyckte om maten och den lilla åt av tomaterna. Hon gillar grönsaker om man låter bli att hälla något på dem men olivoljan såg hon inte. Sen vet jag att hon inte skulle äta moset med lök så jag curlade lite och slevade upp på hennes tallrik innan jag blandade ner löken.
Jag skulle ha gillat att ha ungsrostade rotsaker till det här. Jag får prova det nästa gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar