Sidor

fredag, januari 13, 2017

En påse fredagsmat från Järnspisen

I veckan slog jag till och beställde en påse fredagsmiddag från Järnspisens matbod. De hade lite lägre pris denna vecka och jag har tänkt att vi skulle prova. Men det är dyrt om man måste köpa för fyra personer, för två blir det betydligt billigare. :)

Denna fredag var det hjortrostbiff med kantarellsås, jordärtskockspuré och rostade rotsaker. Man hämtar då en trevligt papperspåse där med sås, kött och tillbehör.
Det visade sig vara en helt perfekt dag för en matpåse med halvt om halvt färdiglagad mat. Jag kände när jag kom in efter att ha skottat ännu mer snö att det var väldigt tur att jag hade den här middagsmaten för jag hade nog inte orkat laga middag också. Barnen kanske hade hunnit svälta ihjäl också...
Nu var det bara att ge köttet lite stekyta (ansat och klart, jag avskyr att trimma köttbitar) och slänga in i en ungsform. Så stekte det klart i ugnen medan rotsakerna värmdes upp.

Under tiden kan man duka bordet och värma såserna i kastrull.


Det var riktigt gott! Varken jag eller grabben är säkra på att vi ätit hjort tidigare men vi har konstaterat att det är gott nu. Det var extra kul att han verkligen visade att han uppskattade maten.
Jordärtskockspuré är gott. Kantarellsås visste jag redan att det är gott och jag föredrar rotsaker framför potatisgratäng. Gott, gott, gott. Saknades bara en liten dessert.
Dottern hade troligtvis blivit ännu gladare om hon serverats korv och makaroner.
Jag tror att det kan bli fler fredagspåsar...

2 kommentarer:

  1. Flyttade som inte dom till Skellefteå? Eller blev det bara ägarbyte.?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De som ägde Bryggargatan flyttade resturangverksamheten till Skellefteå.
      Järnspisen tog över och hade ett litet annorlunda koncept, men de har nu lämnat över resturangverksamheten till några anställda + en tjej till som nu driver restaurang där under namnet Ångbryggeriet.
      Istället har de som drev under namnet Järnspisen öppnat en matbod där Indiska låg tidigare. Där de säljer delikatesser, frukostpåsar och fredagspåsar.

      Radera