Sidor

tisdag, januari 31, 2017

Glädjen med att rensa och organisera upp

Först började jag att läsa på en bok om att rensa och städa. Men det gick absolut fortare att sedan lyssna på den som ljudbok. Boken är förstås "The Life-Changing Magic of Tidying Up: The Japanese Art of Decluttering and Organizing" av Marie Kondo.
Hon skriver saker som att förvaringsexperter är samlare och det bor nog en liten samlare i oss alla. Men i den här boken lär man sig att tacka sakerna och göra sig av med dem om de inte väcker glädje. Tanken är att bara behålla saker som väcker glädje och göra sig av med sånt man egentligen varken vill ha eller behöver.

Jag började med att sortera i dotterns låda i hallen. Bort med för små vantar och mössor och bort med ensamma vantar. Jag vek vertikalt enligt konmari metoden och packade i små lådor. Dottern tyckte att det var så fin ordning att hon har hållit ordningen någorlunda fast det var minst två veckor sedan jag rensade i hennes låda.


Min egen låda i hallen hade visst ett stort behov av rensning. I den fanns mycket saker som inte alls hörde hemma i min låda i hallen. Så jag rensade. Några saker flyttades till en annan plats, mycket slängdes och det som kanske kan vara till glädje för någon annan åkte ner i en påse som ska till Röda korset. Nu har jag vantarna bredvid varandra.  Ordning och reda och viker fint ner dem där när jag kommer hem. Det blir inga problem att hitta vare sig broddarna eller täckbyxorna nästa gång jag har behov av dem.

När jag ändå höll på tog jag tag i min låda med scarfs. Rensade bort och vek fint med lådor som avdelare. Ordning och reda. Väldigt överskådligt.

1 kommentar:

  1. Det är├många bra tips i den boken,, ska fortsätta med hennes medod, Kanske nästa vecka eller veckan efter det!

    SvaraRadera