Sidor

torsdag, augusti 02, 2007

Shoppat film

I år hade jag som plan att inte köpa film, jag menar dvd filmer är ju ingenting som man egentligen behöver. Men idag har jag fyndat på sommarrean (Cdon). Filmer jag velat ha länge men aldrig hittat tillräckligt billigt, så då slog jag till.

Allt om min mamma
Todo sobre mi madre (1999)
Filmen handlar om en kvinna vars tonårige son dör i en bilolycka. Så hon ser tillbaka till sitt ursprung för att söka upp mannen som var sonens pappa. Han är transvestit och sökandet leder henne till slummiga områden och bekantskap med bland annat en gravid nunna och en kvinna som varit man.
Första gången jag såg den var det med min moster på bio, jag hade fått välja film och ville se Pedro Almodovars. Hon uppskattade mitt sällskap men kunde inte se värmen i filmen, hon såg bara eländet...

De älskande vid polcirkeln
Los amantes del círculo polar (1998)
Filmen handlar om Otto och Ana. Deras föräldrar blir ett par mycket på grund av slumpen. Otto dyrkar Ana från första stunden och även om hon är mer tveksam till en början så inleder de någonting. Det är en lugn film av Julio Medem som börjar i Spanien och avslutas i Finland.

Pieces of April (2003)
April, som är familjens svarta får har bjudit in dem på thanksgiving middag. Hon gör sitt allra bästa för att fixa till kalkonen och maten men det sätts en del käppar i hjulet. Hennes cancersjuka mamma har valt att komma för att hon tycker att det skulle vara värre att April kom hem över helgen. En kort men bra film.

Tala med henne
Hable con ella (2002)
Filmen handlar om en journalist som lär känna en sjukvårdare. En vårdare som blivit det på grund av tjejen han tar hand om. Innan hon hamnade i koma brukade han titta på henne i smyg när hon dansade balett.
Ännu en film av Pedro Almodovar.