Sidor

torsdag, januari 22, 2009

Film: Australia

Ikväll var det film på schemat, jag som trodde att jag skulle ha en massa att gå på bio med när jag flyttade till Piteå. Men istället går alla och ser Australia utan mig. Lyckligtvis har jag en kompisar kvar i Umeå.

Australia handlar om en engelsk adelsdam, Lady Ashley (spelad av Nicole Kidman) som bestämt sig för att få hem sin man. Hon tror att han bara är där på grund av andra kvinnor och reser helt sonika till Australien för att få honom att sälja Faraway downs (ranchen). Så hon dyker upp elegant klädd med mängder utav matchande väskor.Precis så tänker jag se ut när jag åker båt i framtiden.
Fast inte lika blek. :)


Hon förväntar sig något helt annat än hon får och när makens "pålitlige karl" kommer för att hämta henne får hon en chock. Han har skickat Drover (spelad av Hugh Jackman) och deras första möte är inte det bästa.Jag var tvungen att erkänna för Micke att jag blev lite småkär i Hugh Jackmans karaktär i filmen - tills han rakade sig.

Sedan är det hästar och lite annat inblandat. Filmens foto är super! Men det som gör det bra är att historien berättas genom en pojkes ögon, Nullah.Nullah vars mamma är aborign har problemet att hans pappa är vit. Så han är jagad av många som vill stoppa honom på ett kristet hem*. Det är han som berättar historien genom sina ögon. Det är spännande och det är sorgligt och det är allt det där. Många gånger tårades ögonen av lycka också.
Då har man lyckats.
Den ska få en plats i min DVD samling i framtiden.

De vita i Australien försökte avla bort aborigerna genom att ta barnen av blandat ursprung, ända till 1974 då det hela lades ner. En officiell ursäkt till australiens stulna befolkning kom inte förrän så sent som förra året.
Snacka om att de borde skämmas!
Mer om det i filmen "Rabbit proof fence" som också är jättebra men på ett annat sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar