Sidor

fredag, juni 04, 2010

Satayspett med jordnötssås

Jag ville inte göra tacos och istället blev det thailändskt. En rolig historia om detta recept är att jag nog hade antecknat på ett papper, renskrev och mailade ut till matlagningsgruppen. Tappade sedan bort receptet (pappret) och efterlyste det fem år senare. Så fick jag en kopia av mitt mail. Internet är fantastiskt, aldrig ska den fina jordnötssåsen tappas bort igen. Hela familjen tyckte om maten, det är inte så ofta det händer.Satayspett
500 gr Kyckling (eller cornfiléer för vegetarisk variant)
2 pressade vitlöksklyftor
2 cm färsk ingefära (finriven)
1 msk råsocker
1 msk soja
1 msk färskpressad limesaft
2 tsk sesamolja
1 tsk koriender
1 tsk gurkmeja
½ tsk chilipulver

Skär filéerna i ca 1 cm stora tärningar och lägg dem i en stor skål.
Blanda vitlök, ingefära, socker, soja, limesaft, sesamolja, koriander, gurkmeja och chilipulver i en skål och häll över filéerna. Blanda väl sa att köttet är täckt. Låt stå i ca en timme.
Trä upp på blötlagda bambuspett och grilla. (I ugnen eller på riktigt)


Jordnötssås
2 msk slätt jordnötssmör
2 dl kokosgrädde (extra krämig kokosmjölk)
2 tsk röd thaicurrypasta
1 msk fisksås
1 msk råsocker

Lägg jordnötssmör, kokosgrädde, currypasta och fisksås och socker i en kastrull. Hetta upp försiktigt under omrörning till en slät sås.

Servera med ris.

1 kommentar:

  1. Är turkost årets färg?
    Isf är det första gången jag hänger med trender ;)
    Jag har nog betat av alla färger genom åren,förrutom turkost.Därför kändes det extra kul att ha.

    Hur går det med inglasningen förresten?Verkar bli skitsnyggt!Jag trodde att det skulle bli en veranda,men hörde att det skulle bli utbyggnad av huset av din kompis Victoria.Trevlig prick det där! =) Kram

    SvaraRadera