Sidor

söndag, april 28, 2013

Kantarellsoppa

Kantarellsoppa med ciabatta bröd.
Kantarellsoppa 
150 g gula kantareller (frysta Polarica)
1 msk smör
2 schalottenlökar
1,5 dl kycklingfond
2,5 dl mjölk
1,5 dl grädde
Salt & peppar

Hacka löken fint. Fräs lite i smöret och lägg sen i kantarellerna också. Stek tills svampen mjuknat häll sedan på de väskorna. Koka 15 min och mixa sedan soppan. Smaka av med salt och peppar.
Häll eventuellt i lite torkade kantareller eller om du fiskat upp några innan du mixade.


Jag upptäckte att soppan blivit tjock och väldigt salt (innan jag hällt i nått salt). Så jag spädde nog på med 0,5 dl grädde och säkert 2 dl mjölk. Den blev då lagom flytande men fortfarande för salt. Nästa gång tar jag nog inte Coops egna kycklingfond! Jag är besviken på soppan, den blev inte alls lika god som den jag blev bjuden på för nån vecka sen så jag måste leta fram ett annat recept. (Eller byta fond, eller spä ännu mer.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar