Sidor

söndag, augusti 24, 2014

Kalkon tikka med tomatsallad


Kalkon Tikka (4 portioner, minst)
0,5 rödlök
500 g kalkonfärs
Olivolja
2 vitlöksklyftor (eller en halv solo vitlök)
0,5 msk honung
1 tsk paprikapulver
1 tsk malen ingefära
0,5 tsk spiskumminpulver
1 krm kanel
1 krm korienderpulver
1 kycklingbuljongtärning
1 tetra krossade tomater
0,5 burk arlas färskost

Gör så här:
Finhacka rödlöken så fint som det bara går så att barnen kanske inte ska lägga märke till den. Bryn kalkonfärsen i lite olivolja, tillsätt rödlöken och pressade vitlöksklyftor. Rör ner honung och kryddorna. Smula ner buljongtärningen och häll i krossad tomat. Låt grytan puttra 5-6 minuter. Rör om då och då. Tillsätt en halv burk färskost och rör om mot slutet.


Servera med tomatsallad (rödlök och skivad tomat) och kokt bulgur.

Jag skippade rödlöken till salladen eftersom det bara var jag och lillan hemma. Hon gillade grytan och sa förvånat "är det ingen lök i den?". Så jag ljög och sa nej. Syns inte, finns inte.
Pojkarna åt sedan rester av grytan och sa att det var gott så denna kan vi nog göra igen. Det roligaste med matkasse är att prova nya ingredienser som t ex kalkonfärs. Jag visste inte heller att Arlas färskost fanns, jag ska definitivt kolla upp priset på den jämfört med philadelphiaost...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar