Sidor

måndag, november 17, 2014

Allt-i-ett-gryta med tomater och korv

Här är ett recept som jag provade i slutet av förra året. Jamie Olivers allt i ett gryta med korv. Mycket smidigt men det gick inte riktigt hem hos lillan. Jag får prova igen när hon blir lite större. Jag använde inte så kryddiga korvar men det är förstås godast med det...
Allt-i-ett-gryta med tomater och korv (6 portioner)
2 kg tomater av blandade sorter och färger
Färsk timjan, rosmarin och lagerblad (2 kvistar av varje, jag höftade lite med torkade varianter istället)
1 tsk oregano
3 vitkökslyftor, hackade
Korvar
Olivolja
Balsamvinäger
Havssalt
Svartpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 180 grader och koka upp vatten i en kastrull. Skålla tomaterna, häll sedan bort vattnet och häll på kallt vatten. Dra av skinnet när de svalnat lite. Ta fram en stor ungsform som rymmer tomaterna i ett lager, bred ut dem och tillsätt örter, vitlök och korvar. Ringla över olivolja och balsamvinäger, krydda med salt och peppar. Blanda runt och lägg korvarna överst. Sätt i ugnen cirka 30 minuter. Ta ut formen, skaka om den och vänd korvarna. Ungstekt ytterliggare 15-3 minuter tills korvarna har bra yta. Om tomatsåsen är lite för tunn kan du lyfta ut korvarna och låta den koka lite till.
Smaka av och servera med gott bröd, potatismos, polenta, ris eller grönsallad.
Före grytan åkte in i ugnen.
Receptet är som jag förstått det ur denna kokbok: Hemma hos Jamie.
Men jag googlade fram det på recept.nu, den kokboken har jag inte.
Jag har faktiskt ingen av Jamie Oliver. Julklappstips kanske. :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar