Sidor

tisdag, november 11, 2014

Spätta med rossosås och pressad potatis

När matkassen kom och det var spätta igen suckade jag nästan lite. Trist. Men måndagsmiddagen var så mycket godare än spättarulladerna med dillstekt blomkål. Det var så gott att jag önskade att jag gjort mer (jag hade bara använt några ur förra påsen så jag gjorde slut på den). Såsen blev jag för snål för att slänga resterna utav och frös ner den istället. Ett bra betyg alltså. Såsen förbättrade jag visserligen med parmesanost efter att ha provsmakat den, så hela äran kan inte Lina få.
Prova det här, det är gott! Förstår du?

Rödspätta med rossosås med parmesan serverat med pressad potatis.

Spätta med rossosås och pressad potatis (4 portioner)
Potatis (att servera med)
1,5 msk smör
2 tsk vetemjöl
2 dl mjölk
1 dl vatten
100 gram philadelphiaost (ett halvt paket)
0,5 st grönsaksbuljongtärning
En halv burk pesto rosso
1 tsk torkad oregano
1 tsk honung
100 gram parmesanost
600 gram spättafiléer
(Mer vetemjöl)

Gör så här:
Koka potatisen, när den är klar ska den skalas och pressas, saltas och peppras.
Smält smöret i en kastrull och pudra över vetemjöl.  Vispa ner mjölken lite i taget, vatten och färskost. Tillsätt buljongen, peston, oregano och honung. Låt koka upp och sjud 5-6 minuter. Rör om då och då, tillsätt parmesanosten mot slutet.
Krydda rödspättan med salt och svartpeppar. Vänd sedan fisken i vetemjöl och stek dem på medelvärme i smör. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar