Sidor

fredag, maj 29, 2015

Hemgjorda vetetortillas

Vissa saker kan man prova för att ha gjort själv en gång och andra saker blir så mycket bättre när man gör det själv. Ett exempel på något som blir så mycket bättre är vetetortillas. Degen är dessutom lätt och helt underbar att jobba med. Det går snabbt.
Syrran hann till exempel inte ens märka att jag förberedde degen, det var inte förrän jag bakade ut dem som hon undrade vad jag gjorde. Helt klart värd besväret om du har en halvtimme (varav du kan förbereda annan tacomat i 20 minuter). Jag gissar även att du troligtvis har alla ingredienserna hemma redan?
Hembakta vetetortillas (8 st)
7 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
25 gram smör
3 dl varmt vatten

Gör så här:
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt. Skär smöret i mindre bitar och tillsätt det. Häll långsamt ner det varma vattnet och blanda till en deg. Knåda i ca 2 minuter tills degen blir härlig och smidig.
Täck degen med en fuktig kökshandduk. (Jag sätter på plastlocket på min margreteskål istället.)
Låt degen vila 20 minuter så mjölet får svälla lite.
Dela i 8 bollar. Kavla ut tunt och låt vila 10 minuter. Stek dem sedan i en torr stekpanna och lägg upp den första på tallriken till det barnet som ser hungrigast ut.
(De kan även återuppvärmas på 100 grader en liten stund i ugnen.)

Prova!
Det är värt besväret!
Det är ju fredag idag!

Receptet ur Jonas Crambys "Texmex från grunden".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar