Sidor

onsdag, maj 27, 2015

Kryddiga biffar med tabbouleh


Kryddiga biffar med tabbouleh (4 portioner)
Biffar:
1 burk sköljda kidneybönor
300-500 gram nötfärs
1 ägg
1 tsk spiskummin
1 tsk malen koriander
1 tsk salt

Mosa bönorna i en bunke (lite mer ordentligt än jag gjorde så att barnet inte ser några bitar i biffarna). Tillsätt färs, ägg, kryddor och blanda så det blir jämnt. Forma små pannbiffar och stek i olja 2-3 minuter per sida.

Tabbouleh:
2 dl bulgur
2 finhackade tomater
2 hackade salladslökar (kan uteslutas)
1 finhackad gurka
1 dl hackad persilja
mycket mindre än en dl hackad mynta
0,5 dl olivolja
1 citron, finrivet skal och saft
Salt & peppar

Koka bulgur enligt förpackningen och låt svalna lite. Blanda bulgur med resten och smaka av med salt och peppar.

Servera biffarna med tabbouleh och eventuellt lite turkiskt yoghurt.


Jag tyckte att det var SÅ GOTT!
Så pass att jag satt och mumsade och sa mmmmh. Det var lika gott till lunch dagen efter, tyvärr höll inte vare sig barnen eller syrran med om det. Så jag får prova det på min man en annan gång och se om han förstår hur gott det är! Gott!

Recept ur Coops medlemstidning "Mersmak".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar