Sidor

söndag, juli 30, 2017

Målat husgrunden - igen

Jag skjutsade maken till jobbet och sedan tog jag och dottern en tur på stan i Luleå. När vi kom till Piteå kom jag på att jag ju glömt köpa sockelfärg och åkte och köpte mig en liter svart. Först hade jag tänkt mig mörkgrå men nu blev det svart och det blev så fint så jag är väldigt nöjd.
Matchar ju väldigt fint med utemöblerna på framsidan.
Jag spolade av väggen med en vattenkanna och började sedan pensla på färgen. Vid uteplatsen var det klart på en timme och så mycket snyggare! En enkel grej som ger huset ett lyft.

I vanlig ordning är det förstås så att varje projekt växer. Upptäckte att stenarna lutade in mot huset när jag sköljde av väggen och allt vatten rann rakt mot fasaden. Så efter en ordentlig kamp med första stenen bände jag upp hela raden, rensade bort gräset, borstade till sanden och tryckte ner stenarna så att de lutar bort från huset. Tung och svettigt men nu är det gjort.
Nu ser fönstren (om det är möjligt) ännu värre ut.


Jag målade 2011 också. (Gissar lite på årtalet men troligtvis efter att teglet målats.) Då köpte vi en grå nyans som visade sig vara ljusare än den vi hade. Färgen tog slut och där slutade jag måla. Istället tänkte jag köpa en mörkare grå och göra om. Men det dröjde tills nu.
Här ser ni den ursprungliga sockelfärgen (mörkgrå), den ljusare grå som vi haft överallt utom sista metern de senaste åren (ljusare grå) och så nu den härliga mörka färgen.

Notering till mig själv:
Beckers sockelgrund, 10 svart, helmatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar