Sidor

söndag, juli 15, 2012

Barbie-tårta

Barbietårta nummer ett. Så där ja. Det blev en Barbietårta till slut ändå.
Den såg ut så där. Men det viktigaste är förstås att dottern då såg ut så här.
Hon har pratat om Barbietårta sedan vi tittade på youtube klippen om hur man gör en.
"Stolt som en tupp"
"Regnbågstårta" döljer sig inuti.
Det var min första Barbietårta, Jag har redan lovat att baka en till ett barnkalas så det blir nog någon fler. Kul var det i alla fall. Jag har lekt så mycket med Barbie när jag var liten så det är ju tur att man får fortsätta med det när man är vuxen också. 
Inuti hade kakan olika färger. Det är sockerkaksbottnar som fått färg. Idén ur kokboken men jag vågade inte chansa utan bakade vanlig sockerkaka. Penslade med vaniljsirap och på med marängsmet. Som inte passade för spritsningen så det blev smörkräm ovanpå den. Allt utom sockerkakan från Lomelinos tårtor boken.

Idag hade jag en egen blogg assistent som frivilligt erbjöd sig att fotografera medan jag dekorerade kakan. 
Behind the scenes:
Nakenchock. Det ser ut som att Barbie hoppar ur tårtan.
Men här har jag alltså satt ihop bottnarna, täckt dem med marängkräm och skurit ut ett hål i varje så att barbien i gladpack går ner i mitten. Så får lillan en docka att leka med när tårtan är uppäten.
Barbie får sig en smörkrämstop så hon slipper visa brösten.
När vi såg klippet om hur man gör en sån tårta så tänkte jag direkt att jag skulle dekorera klänningen med hjälp av volangspritsen. Det är den man har till rosor också så namnet är kanske inte korrekt. (Måste jag vara det så säger jag Wilton 104.)
Assistenterna. De som satt hyfsat stilla och tittade på i väntan på att tårtan skulle bli klar.

1 kommentar: