Sidor

måndag, november 30, 2015

Blomkålssoppa med västerbottensost


Blomkålssoppa med västerbottensost
150 gram riven Västerbottensost
1 blomkålshuvud
1 tärning grönsaksbuljong
3 dl vatten
3 dl grädde
1 påse färsk bladspenat

Gör så här:
Skiva blomkålen fint och koka upp med vatten och buljongtärning. Låt sjuda i 10 minuter och tillsätt grädden mot slutet. Mixa till en slät soppa och spenaten, men spara några blad till dekor. Blanda ner osten och rör om tills den har smält. Smaka av med salt och peppar.

(Jag gjorde så att jag fiskade upp några blomkålshuvuden innan jag mixade och slängde ner dem igen sedan - för att soppan inte skulle vara helt slät. )

Jag har provat göra blomkålssoppa förr, inte bara en gång utan två. Sist fick jag äta rester till lunch i flera dagar. Men det mesta blir ju godare med västerbottensost och så även blomkålssoppa. Spenat är ju både hälsosamt och gjorde soppan mycket godare.
En riktigt god soppa.
Svordomsgod.
Jag skulle kunna tänka mig att servera den som förrätt till någon middag, precis så god blev det. Det blev inga rester alls kvar.

Recept från ostexperterna. Vardagsmagi på 20 minuter (med västerbottensost, osten som nästan alltid finns i min frys).

2 kommentarer:

  1. Då ska jag köpa spenat (resten av ingredienserna har jag) och testa den här soppan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gör du rätt i. Den är god.

      Radera