Sidor

söndag, april 29, 2012

Fläskytterfilé med gorgonzola

Ikväll blev det god mat. Vi hade redan testat receptet hemma hos svärmor men då var maken inte med så jag ringde och fick receptet så att jag kunde tillaga det ikväll. Maken hade ju putsat alla fönster så han förtjänade ju riktigt god mat och det förtjänar jag också.
4 portioner
Fläskfilé med gorgonzola
1 paket bacon
600 g fläskfile eller fläskytterfilé
1 gul lök
1 röd paprika
2 msk smör
2 dl vispgrädde
1 dl vatten
1 msk kalvfond
100 g gorgonzola

Gör så här:
Strimla baconet och stek knaprigt. Ta upp och lägg på hushållspapper.
Putsa köttet och skär det i skivor. Salta och peppra och bryn det på båda sidor i stekpanna med smör.
Skala och hacka löken. Hacka paprikan. Lägg ner lök och paprika i pannan med köttet och tillsätt grädde, vatten och kalvfond. Småkoka i 10 min. Lägg i gorgonzolan och låt den smälta ner i såsen. Smaka av med salt och peppar och strö över bacon.

Servera med klyftpotatis.

(Jag hade ingen kalvfond så jag tog en oxbuljongtärning och soja istället och det blev gott det också.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar