Sidor

måndag, april 23, 2012

Varning!

Just fick jag ett samtal från 0044 (Danmark?).
Det var en kvinna som pratade engelska med indisk brytning som undrade om jag hade en windowsdator och den hade tydligen skickat ut error-meddelanden senaste veckan och de var ju Windows tekniker och skulle hjälpa mig med detta.
Sedan kopplades jag till "the main technician".
Han ville att jag skulle gå in på hemsidan www.ammyy.com och tillåta att de anslöt sig till min dator (remote anslutning) och så skulle de minsann visa alla fel på min dator.

Men jag har virusprogram.
Jag tar inga risker när det gäller min dator.
Jag lägger alltså på luren efter att ha sagt "No thank you".

Dessutom hann jag googla.
Då hittade jag följande sida.

De verkar alltså installera något man inte vill ha och troligtvis sno lösenord och liknande.
00442030513 är numret jag kan se i telefonen.

VARNING!

4 kommentarer:

  1. Hörde också talas om detta bedrägeri.
    Tur jag aldrig svarar på nr jag inte känner igen.

    SvaraRadera
  2. gaaah vilka idioter det finns!

    SvaraRadera
  3. Haha, ja då är jag nog seg, hörde låten för första gången under Påsk :P Haha jag lyssnar nog för lite på radio :)

    Min man som jobbar på Microsoft sa att de som ringer är ute efter att sälja ett virusprogram som egentligen är gratis. De loggar in på din dator och visar dig hur mycket "fel" det är på den. Sedan försöker de pracka på det där antivirusprogrammet och ta betalt för det, trots att det som sagt är ett gratisprogram...

    SvaraRadera
  4. Jaha, då var det inte så farligt egentligen. Jag trodde att de installerade något sort spyware...

    SvaraRadera