Sidor

onsdag, mars 06, 2013

Kyckling i currysås med lök och champinjoner

Tisdagsmiddagen. Lite trist sallad till, vi måste åka och handla.
(Barnen fick ris också.)
Kyckling i currysås med lök och svamp (4 portioner)

600 g kycklingfilé
Smör (till stekning)
500 g champinjoner
3 gula lökar
Olja (till stekning)
2–3 dl vispgrädde
2 msk currypasta
Salt och örtsalt

Gör så här:

Skär filéerna i mindre bitar och stek dem i smör så att de är nästan genomstekta. Krydda med salt och
örtsalt. Ställ grytan åt sidan.
Skiva champinjonerna tunt. Skiva löken. Stek svamp och lök i en stekpanna med oljan tills det är mjukt och har fått färg. Lägg svamp och lök i grytan med kyckling och tillsätt grädde och currypasta. Lägg på lock och sjud på svag värme cirka 10 minuter. Servera.


Jag undrar om jag ska orka i fyra veckor. Idag har jag tänkt mycket på en liten fikabit, en dajm vore så knastrigt och gott, till och med ett glas med mer kändes väldigt lockande. Socker kort sagt. Jobbigt, men samtidigt blir jag påmind om varför jag gör det här. Snart tycker jag att 80% mörk choklad är supersött och gott (och inte som att stoppa tungan i en kakaoburk vilket jag skulle tycka just idag).
Pigg känner jag mig i alla fall inte än. Snarare tröttare, men jag har läst att det kan vara så i början under omställningsfasen. Från sockerförbränning till fettförbränning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar