söndag, oktober 26, 2014

Sushi och marknadsföring


Igår lagade jag inte nån mat ur matkassen heller. Det var bara jag och lillan som skulle äta och hon propsade på tacos för det hade hon ätit när hon och pappa hade ensam myslördag. Jag tyckte inte att det var en bra idé och förslog sushi istället. Så då körde vi och hämtade maten på Sushi och te.

Det är ett företag som lyckats vända sin marknadsföring till det bättre. Innan de startade upp handlade deras facebook-feed om att de experimenterade fram det bästa riset. När de sedan startat upp var det mest missnöjda kunder som skrev. De som fått vänta i nästan en timme. De som fått riskuddar som föll isär när de dippades i sojan (och svar från restaurangen att man bara ska doppa fisken som de gör i Japan), riskuddar som var minimala med mera. Deras flöde i det sociala mediet var snarare en belastning än positiv reklam.

Men så kom den bra idén.
"Tagga dig på restaurangen och få 2 bitar på köpet."

Sedan dess ser man med jämna mellanrum vänner och bekanta tagga sig där och då blir man förstås sushisugen. Man ser att andra går dit mer än en gång och då måste det ju vara bra? Ett mycket bra marknadsföringsdrag som fungerar.
(De har förstås blivit snabbare och bättre också.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar