Sidor

tisdag, juli 14, 2009

Franska revolutionen

Liberty Leading the People, 28 July 1830
Målad av den franska romantiska konstnären Eugene Delacroix. Säger någon franska revolutionen så ploppar den här bilden upp i mitt huvud. Den är vanligt förkommande i historieböckerna på samhällskunskapen. Men visste jag direkt vem som målat den? Absolut inte!

Förra året pratade jag med en fransk kund som sa något om att de hade helgdag nästa vecka. Engelskan är inte så suverän och hon skulle förklara varför.
"You know liberté..."
Jag blev lite ställd och förstod inte alls vad hon pratade om.
”You know, the french revolution...”
Snacka om pinsamt. Jag var tvungen att säga att det var riktigt pinsamt att jag inte kom ihåg det, sånt borde man veta. I alla fall om man ska kalla sig lite allmänbildad.
Så som en påminnelse för oss alla: 14 JULI stormades bastiljen och det är nu frankikes nationaldag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar