Sidor

lördag, maj 04, 2013

Pastarosor med rökt lax och spenat


Pastarosor med rökt lax och spenat (4 port.)
1 finhackad gul lök
3 pressade vitlöksklyftor
300 g hackad spenat (gärna färsk)
1 msk olivolja
200 g kallrökt lax
250 g färska lasagneplattor

1 tsk olivolja
1 finhackad gul  lök
2 dl vitt vin
4 dl vatten
4 dl grädde
2 fiskbuljongtärningar

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Stek lök, vitlök och spenat i olivolja tills det mjuknar men inte får färg. Strimla laxen och föredela lax och spenatblandning över lasagneplattorna. Rulla ihop och dela i tre bitar. Ställ tätt i en form.
Stek köken till såsen mjuk och häll sedan i resten av ingredienserna, låt koka ca 5 minuter.
Häll över pastarullarna (sila eventuellt bort löken när du gör det) och grädda i ugnen i ca 20 minuter. 

Servera med sallad.

Jag gillar rökt lax, det gör inte min man så det här receptet passade jag på att prova när han var borta. Mellangrabben och jag skulle äta lax i men så blev han bjuden på middag och fick lov att äta där istället. Nån större förhoppning av de små skulle tycka om det här hade jag inte, men det gjorde faktiskt dottern. Hon sa i alla fall att det var väldigt gott och åt ungefär en pastaros. Själv tyckte jag att det var snabbt gott och enkelt. Snabbare än laxlasagne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar