Sidor

måndag, oktober 31, 2011

Kycklingbiffar med gremolatayoghurt

Kvällens middag blev kycklingbiffar med bulgur och yoghurtsås. Gremolata var ju ett väldigt invecklat ord för en enkel yoghurtsås men gott var det. Tydligen är det italienskt, men såna där konstiga ord kan ju få mig att inte välja det receptet. Jag glömde beställa "vår middag" i veckan men har googlat fram recepten och handlat ingredienserna själv. Ingen prisskillnad vad jag kan se. Jag var lite avundsjuk på mannen jag mötte när jag gick in på Coop, för då kom han ut med sin färdigpackade låda.

Gremolatayoghurt
2 dl turkisk yoghurt
1 dl hackad bladpersilja
1 citron, finrivet skal
1 pressad vitlöksklyfta
Blanda ihop och ställ in i kylen i väntan på att maten ska bli klar.


Kycklingbullar/biffar
4 portioner
500 kycklingfärs
100 g grovt riven morot
1 ägg
1 fint hackad gul lök
3 pressade vitlöksklyftor
1,5 tsk salt
1 tsk svartpeppar
1 msk olivolja

Blanda alla ingredienser utom oljan och forma bollar eller biffar. Stek dem i olivolja i en panna cirka
8 minuter.

Servera med bulgur som kokats med en grönsaksbuljongtärning. Jättegott!

Jag stekte biffarna lite väl mycket så de var inte fotogeniska fast det inte var något fel på smaken. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar