Sidor

söndag, juni 01, 2014

Smörgåstårta (Lasses smörgåstårta)

Idag fyller mannen i mitt liv år. Så han sa att jag fick baka en smörgåstårta när jag sa att jag ville baka. Alltså började jag med en igår som vi serverat idag. Mannen har frågat alla som smakat om de tycker som han att en smörgåstårta ska innehålla leverpastej. :)

Smörgåstårta (10-12 portioner)
36 skivor formfranska
1 stort paket mjukost med skinka
1 paket skinka
1 paket bredbar pastej
Bostongurka
1,5 burk crème fraiche
1 burk majonnäs
2 knippen persilja

Att dekorera med:
Räkor, lax, gurka, citron, ägg, rullad ost, rullade skinkskivor.

Klä en plåt eller bricka med aluminiumfolie. Skär bort kanterna på brödet och lägg 3x4 (12 bröd per lager). Bred ut skinkosten på första lagret och ovanpå det hackad skinka. Ta ett nytt lager bröd. Bred ut leverpastejen och sedan bostongurka ovanpå det. Ta ett tredje lager bröd och täck in med plastfolie. Förvara över natten i kylskåpet.
Blanda crème fraiche och majonnäs och bred på ovansidan och sidorna. Hacka persiljan och klä in kanterna med persilja. Dekorera sedan med valfritt pålägg. Till exempel lax, räkor, ägg, rädisor, gurka, rullade ostbitar, rullade skinkbitar, citronskivor.

Första lagret bröd, lagd lite omlott så kanterna inte är exakt på samma ställe.
Jag valde Kavlis SkinkOst och bredde på hela paketet. Tar man ett mindre får man använda ett och ett halvt paket eller göra en mindre smörgåstårta.
Rökt skinka ovanpå det, jag valde ett paket av Coops skinka och använde nästan hela.
Sedan på med ett lager franska och bred ut 1-1,5 paket leverpastej (jag tycker själv att leverpastej är något som helst inte ska finnas på en smörgåstårta men eftersom att maken fyller år och  tycker tvärt emot så blev det med leverpastej denna gång.)
Sen om det inte vore nog med leverpastej så skulle det bostongurka ovanpå det.
Lagom mycket bostongurka ovanpå leverpastejen.
Plasta in och ställ i kylskåpet över natten.
Rör ihop crème fraiche och majonnäs och bred ut det på tårtan, även sidorna. Tryck fast persilja på kanterna (för att det är snyggt!). Dekorera sedan med pålägg efter smak. Jag tycker räkorna är självklara, de passar bra med ägg som i sin tur också passar bra med lax. Några gurkskivor som utfyllnad och sen var den klar.
Receptet hittade jag i Mickes receptsamling. Det är en utskrift från 2003 och webbadressen är inte längre aktiv men det står "Lasses smörgåstårta" högst upp.
Alla sa att den blev god.
Jag tyckte konstigt nog också att den blev god, fast det fanns leverpastej på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar