Sidor

torsdag, april 14, 2016

Gazpacho

I veckan hade jag bestämt att vi skulle prova Gazpacho. Gazpacho är en kall spansk soppa på gurka och tomat, det låter ju inte så jättegott men å andra sidan syns soppan i tidningar och kokböcker. Så varför omnämns den hela tiden om den inte är god. Det var helt enkelt dags att prova den själv.


Gazpacho (6 portioner)
1 röd lök
3 tomater
0,5 medelstor gurka
0,5 grön paprika
0,5 röd paprika
1 pressad vitlöksklyfta
8,5 dl tomatjuice
0,5 tsk strösocker
Salt & peppar
0,5 dl olivolja
0,5 dl vitvinsvinäger

Finhacka lök, tomat, gurka och paprika. Lagg i en skål och tillsätt vitlök. Blanda olja, vinäger, tomatjuice, socker, salt och peppar. Blanda sedan ihop allt och ställ i kylskåpet.
Servera med vitlöksbröd eller vitlökskrutonger.

Soppan såg ut som kräk i en skål och smakar som nått man borde ha till tacos som tillbehör, inte något man vill äta som huvudrätt. Jag åt två portioner i alla fall för att jag var hungrig så det var i alla fall ätbart. Barnen avskydde maten. Maken lika mycket och jag vill aldrig äta det igen. 

Recept ur "Den stora vegetariska kokboken".
Där jag hoppas att det finns godare recept att prova...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar