Sidor

lördag, april 30, 2016

Världens bästa valborgsmässoafton (enligt min dotter)

Jag vaknade idag av att dottern plingade på dörren. Hon hade lagt sig extra tidigt hos mormor och kvart över åtta plingade de på hemma hos mig. Helt klart var hon vaken tidigt och redo för en ny dag.
Så vi åt lite frukost och så där, tog det lugnt. Jag skrev en shoppinglista och plockade ihop lite gamla dukar och gardiner som jag skulle lämna in på Kupan. Jag rafsade även ihop två urvuxna galonställ, det behöver säkert barn den här tiden på året.
Out with the old.
Det rosa är dotterns vårjacka, den skulle bara komma upp ur källaren men höll på att bli bortlämnad. Insåg det när jag tog ut påsen från bilen. :)
På Kupan blev de allra gladast över barnkläderna. Behovet är stort, så jag ska lämna in en påse till snart. Väl där shoppade jag en pajform med hög kant och en liten skulptur som jag tror kan bli fin med lite vit färg.

Därefter åkte vi till Annicas handelsträdgård där jag hade tänkt köpa pelargonior och kryddväxter. Idag hade de bara persilja, så jag köpte två och skippade blommorna.
Sen åkte vi till Hemmakväll för att köpa godis. När jag pekade ut sushigodis från loc o loc var dottern väldigt högljudd.
- ÅÅÅH snälla mamma kan jag få det. Jag vill så gärna prova snälla mamma säg ja jag kommer att bli så ledsen om du säger nej. (Jag sa okej.)
ÅÅÅÅH det här är den bästa dagen!
Hon skuttade när vi gick ut ur butiken och pratade om hur bra dagen varit, sovit hos mormor och fått sushigodis. Det behövs inte så mycket mer tydligen.

Efter middagen var det dags att åka in till parken och "fira valborgs". Jag måste erkänna att det kändes väldigt trist som ensam vuxen. Vad är egentligen valborgs för knasig tradition? Elda upp ved i onödan och stå och frysa på blött underlag. Varför? I år frös jag i alla fall inte för att jag tog på mig täckbyxor och dunjacka.
Vi kikade lite på kanalsimmet sedan mutade jag dottern med en stor sockervadd så att vi kunde åka hem.
När vi kom hem la jag på mycket tidningspapper och nån vedklabbe på eldstaden och så fick hon värma några marshmallows. Hon tyckte fortfarande att dagen var fantastisk men att våran hemma valborgs var lite bättre än valborgs i parken. (Mamman håller alltså tummarna att hon slipper åka dit nästa år.)
Det är något med bilden som gör att jag inte ser min 6-åring utan snarare min 2-åring. Kanske för att hon hade en likadan jacka i turkos på den tiden... 
Mycket kan sägas om en 2,5 åring. Till exempel det här. De är väldigt härliga vid 3,5 också. Eller barn är faktiskt rätt härliga rätt så ofta. När de inte är hungriga, trötta och tjuriga.

1 kommentar:

  1. De var synd vi inte såg er där då jag och Johan åkte in och tittade på simmet och så träffade Hugo. /Elisabeth

    SvaraRadera