Sidor

fredag, april 29, 2016

Glass till frukost (Mangosmoothieglass)

Min dotter berättade för mig att hon talat om för dom på skolan att hon fick glass till frukost. De vuxna måste tro att jag är galen. En helknäpp galenmamma. Men de är kanske rutinerade på att höra konstiga berättelser från fantasifulla sexåringar. 
Ljuger gör hon dock inte, min dotter.
Hon har faktiskt fått "glass" till frukost de senaste tre dagarna. Jag mixar frusna fruktbitar med naturell yoghurt. Häller man i en halv dl vatten blir det en drickbar smoothie. Låter man bli kan man äta den med sked och kalla den glass.
Mangosmoothieglass (1 portion)
1 påse frusen frukt (Coops frukt till smoothie är förpackad i mindre påsar, en sån påse har vi med mango, papaya och ananas. Alternativt så får ta en näve frukt efter tyckte och smak.)
2,5 dl naturell yoghurt (Norrmejeriers vanliga, inte lättyoghurt)

Kör i mixern, sleva upp och ät.

Vi delar på en portion. Hon får en tredjedel och så äter hon något annat också. Jag kompletterar med kaffe.

Vill man dricka den byter man ut en halv dl yoghurt mot vatten. Men då måste jag även föreslå att du skippar frusen ananas, den mixas inte så lätt och lämnar lite fruktbitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar